Från och med 1 augusti 2017 är ordningen återställd för dig som ska flyga drönare.

I media har det fått benämningen “de nya drönarreglerna”, men egentligen kan man säga att nu är det som det var från början, innan datainspektionen och länsstyrelsen försökte bygga upp en byråkrati kring de som önskar använda en drönare för att filma eller fotografera. Det hela blev absurt, då de menade att alla som tog ett naturfoto övervakade och det skulle kräva kameraövervakningstillstånd.

Handläggningstiden för att få tillstånd att ta ett foto på t.ex. en granskog snett uppifrån krävde 4-6 månaders handläggningstid, en blankett på cirka 8 sidor, en avgift på ca 4000 kronor, eventuellt en inspektion av myndigheterna på den plats som skulle fotograferas, samt att den som skulle filma skulle gå ut t.ex. i Sveriges Radio och annonsera ut flygningen flera dagar före. Den gran som sedan skulle fotograferas skulle helst spärras av och skulle man skymta en individ, kanske en svampplockare i bild skulle filmen och fotot omedelbart raderas. Detta trots att Transportstyrelsen redan givit tillstånd och byggt upp ett register för professionella drönarpiloter.

Tänk den dag Datainspektionen och Länsstyrelsen får upp ögonen för mobiltelefonkameran och kräver samma handläggningstid och byråkrati varje gång du ska ta en selfie. Må detta aldrig hända igen i en demokrati.

VAD GÄLLER FRÅN 1 AUGUSTI?
Det ska jag försöka reda ut här, vilket nu blivit viktigt. Myndigheternas karusell senaste året har nämligen skadat den kunskap som var på god väg att spridas och byggas upp mellan de som vill och är intresserade av att använda drönare.

När nu media pratar om “nya drönarregler” så är det lätt att tro att det är fritt fram och att man nu kan flyga hur som helst. På ett sätt får de klantiga myndigheterna nästan skylla sig själva att det kan bli följden, men tyvärr så drabbas alla av oansvarigt flygande och särskilt vi som gillar drönare och som tror på tekniken och dess möjligheter idag och i framtiden.  Det är därför viktigt att flyga med hänsyn och följa de regler som finns för att det inte ska ske olyckor eller uppstå situationer som inte bara orsakar problem när de väl händer, utan som också kanske inskränker den frihet vi har att filma och fotografera i vårt demokratiska land. Frihet, under ansvar.

PÅ UPPDRAG ELLER SOM HOBBY
För det första. Tänker du tjäna pengar på din drönare och flyga på uppdrag av någon, då behöver du söka tillstånd hos Transportstyrelsen.

På uppdrag: Det finns lite olika klasser, där 1A och 1B är vanligast. Flyger du en DJI Mavic eller Phantom krävs tillstånd 1A – flyger du en Inspire som ju är tyngre och större, krävs ett 1B tillstånd. Tillståndet kostar 1200 kronor / år och kräver att du innan tillståndet förnyas också skickar in en flygdagbok som beskriver vilka flygningar du gjort. För att få tillståndet krävs också en försäkring som täcker de skador som kan uppkomma på egendom i samband med uppdragsflygningen. Försäkringen täcker dock inte själva drönaren, så här handlar det alltså om att du precis som när du kör bil måste hålla ditt arbetsredskap, drönaren “trafikförsäkrad”.  Så tänker du flyga på uppdrag, kontakta först Transportstyrelsen.

Privat: Flyger du privat, eller som hobby krävs inget tillstånd, men grundreglerna för flygning är samma som för den som har tillstånd och det är det som är väldigt viktigt att du känner till innan du börjar flyga. Bara för att du har det som hobby betyder inte det att du kan flyga hur som helst.

ZONER DÄR DU INTE FÅR FLYGA
Du får inte flyga överallt. Här finns särskilda zoner med flygförbud. De mest kända är runt flygplatser. Varje flygplats har sin zon, ofta större än du först tror. Bromma Flygplats område täcker faktiskt större delen av Stockholms innerstad. Du kanske tror att det är okej att flyga på Gärdet i Stockholm, en stor äng och yta, långt från Bromma, men zonen sträcker sig faktiskt så långt att du inte får flyga där heller.

Det pågår en översyn av zonerna hos Transportstyrelsen, att de ska förändras och på så sätt bli lite snävare men tillsvidare så är det viktigt att du försäkrar dig om att du inte flyger innanför gällande zoner. Vår app “Drönarguiden” som finns både till iPhone och Android markerar tydligt var dessa gränser går. Bryt inte mot denna grundregel. Du kan dock få särskilt tillstånd att flyga inne i en zon och flygplatsen kan öppna upp en “sektor”. Det här kräver att du då har kontakt med flygtornet och att du alltså har fått särskilt tillstånd för denna specifika flygning. Kring mindre flygplatser är detta inte helt omöjligt att få  – medan Arlanda har så tät trafik att de i princip aldrig tillåter drönare inom sin zon.

Du får heller inte flyga över så kallade “skyddsobjekt”. Ambassader, fängelser, kärnkraftsverk, militära områden och anläggningar, Kungliga slottet, Rosenbad, FRA:s lilla kontor, ja de flesta med sunt förnuft bör kunna räkna ut med lillfingret att på sådana ställen förväntas inte drönare flyga fritt omkring och operera. Flyg inte i närheten eller över sådana ställen. Det krångliga här är att det faktiskt finns områden som är hemliga och som man inte får flyga över för att de är hemliga, men de är så hemliga att ingen får veta var de är. Ett slags moment 22. Men ta för vana att planera dina flygningar och sök fakta om den omgivning du ska flyga på. Använd ditt goda omdöme. Ett högt staket med krullig taggtråd på toppen och en massa övervakningskameror kan ju vara den där anstalten som du inte ska flyga över, såvida du inte vill byta liv och bo där inne.

HÖJD OCH AVSTÅND
På de ställen där du får flyga, får du flyga max upp till 120 meters höjd, samt maximalt 500 meter bort från dig själv – så länge du har visuell kontakt och ser drönaren tydligt. Dagens drönare kan ha mycket bra och stark radiosignal och det kan vara lockande att köra långt bort och bara förlita dig på den bild som drönarens kamera sänder till dig. Flyg inte så, utan håll dig till dessa regler för din och andras säkerhet och ha gärna en kompis med dig som kan hjälpa dig att se var drönaren är så du inte tappar den ur sikte. Bryt inte dessa grundläggande regler. Behöver du filma eller fotografera ett större område, landa och byt startposition så du inte behöver bryta mot “120 m upp och 500 m bort -regeln”.

FLYG INTE ÖVER FOLKSAMLINGAR
Festivaler och demonstrationer, badplatser och fotbollsarenor, gör inte detta misstag att du tappar omdömet och börjar flyga bland folksamlingar. Du måste ha respekt för drönaren. Ingen, inte ens du själv vill ha en drönare i huvudet eller få fingrarna eller håret i propellrarna. Du vill inte heller vara den som då förstör för många andra som även i framtiden vill kunna använda tekniken. Se inte drönaren som en “rolig pryl” som du under “festliga förhållanden” liksom kastar upp i luften och hetsar runt med för att imponera på dina kompisar.  Tänk också på att djur kan bli skrämda av drönare. Flyg inte över betande hästar eller börja inte jaga en älg med din drönare. Tänk på att en drönaren låter väldigt högt och kan störa djur och natur. Tänk också på att fåglar kan se drönaren som ett hot och gå till attack mot den.

PLANERA DINA FLYGNINGAR FÖRE
Bra och säker flygning planeras före. Vad säger väderprognosen och hur blåser det? Det blåser alltid mer 20 meter upp än i solstolen på altanen. Planera din rutt före. Varför tänker du flyga? Säg att du kanske vill ta en bild på ditt hus för att du ska sälja det. Bestäm dig då för var du ska starta och landa. Har du fri sikt och tillräckligt stor yta att manövrera drönaren på säkert avstånd från dig själv och eventuellt nyfikna husdjur och grannar. Titta på t.ex. Google map för att bekanta dig med området och omgivningarna. Vilken flygväg är lämplig och säkrast? Var kan du flyga utan att riskera människor och egendom ifall den skulle rasa ner. Måste du passera en bilväg för att få en bra bild, kanske det är bättre att själv starta från andra sidan vägen för att undvika att flyga över den. Flyg inte för nära saker och ting, drönaren skapar turbulens och stormen från propellrarna kan bli dess eget öde.

FILM OCH FOTOGRAFERING – TILLÅTET IGEN
Nu till detta kring fotografering och filmning från drönare. Ja, det är tillåtet att ha en kamera på din drönare. Men det betyder inte att du har rätt att flyga in och ta ett kort när grannen solar naken i sin trädgård.

Numera likställs en kamera på en drönare som vilken kamera som helst. Du kan ju inte heller stolpa in i grannens trädgård med mobilen i högsta hugg och rikta in den i sovrummet och sen lägga ut deras privatliv på Internet. Samma gäller kameran på drönaren. Här gäller personuppgiftslagen och du får inte ta bilder som kränker någon.

Det är förstås jättesvårt att exakt avgöra var gränsen går – om grannen står i bar överkropp och tvättar bilen på garageuppfarten kan grannen ju lika gärna hamna på bild när någon “instagramar” från mobilen ute på gatan.  Grannen kanske inte ens märker att detta foto med en mobiltelefon tas. Men så kommer du flygande med din drönare som surrar och nästan känns hotfull när den hovrar i närheten av honom. Så hur kan man då lösa det här? Jo, genom att försöka kommunicera och prata med varandra. “Hej, kära granne, jag ser att du tvättar bilen i bar överkropp och jag tänkte ta en bild på mitt hus från ovan till min mäklarannons, så du vet så kommer jag inte filma åt ditt håll, och skulle du komma med så kommer jag inte använda den bilden i min annons – eller förresten, du kanske också vill ha en bild på ditt hus när jag ändå ska flyga?”  Kommunikation! Prata med varandra. Vid ett tillfälle skulle jag själv ta en kort filmsekvens från en äng över en väg på en bil som en i vårt team skulle köra förbi. Lite längre bort stod en husbil och där satt ett äldre par och solade. Jag gick dit och förklarade vad vi skulle göra och vad som snart skulle surra uppe i luften och att dom inte skulle synas i den bild vi skulle använda i filmen. De blev ju bara glada och tacksamma att jag sa till och de tyckte det var kul att få se hur tekniken fungerade och hur vi jobbade. Så visa respekt, lyssna på dina medmänniskor och använd ditt goda omdöme. Många på en badplats vill inte bli fotograferade av varken mobiltelefoner, teleobjektiv eller drönare.

DET FINNS PLATSER MED FOTOFÖRBUD
Glöm inte, trots att det är okej att ha en kamera i din mobiltelefon eller drönare så finns det platser där man inte får fotografera. Skyddsobjekt och militära anläggningar – de platser där det ju också är förbjudet att flyga vid, är inte heller okej att ta en bild av. Det är då inte heller okej att publicera dessa bilder på nätet. Som vid all annan fotografering så bör du vara medveten om att det kan finnas byggnader och platser som du inte får lägga ut på t.ex. Internet. Numera är det Lantmäteriet som svarar på frågor och som granskar bilder som är tveksamma vid publicering.

FILMA INTE OLYCKSPLATSER
Plötsligt krockar en bil, eller så tar det eld nånstans. Du lockas att samla bilder från ovan. Gör inte det. Ambulanshelikoptrar kan behöva luftrummet. Orsaka inte fler olyckor. Låt din drönare stå på marken. Räddningstjänst och polis behöver fokusera på händelsen och har inte tid att börja jaga omdömeslösa drönarpiloter. Människor kan också befinna sig i en utsatt situation och vill inte bli fotograferade alls, inte ens av en mobiltelefon. Personal från räddningstjänst vill inte ha något som surrar ovanför skallen när de jobbar i en redan svår situation. Just mobiltelefoner har blivit ett problem vid olyckor eftersom folk står i vägen och filmar istället för att hjälpa till, låt inte drönare bli det också. Tro inte att du hjälper brandkåren om du filmar en brinnande byggnad från ovan – om de är i akut behov av drönartjänster vid släckningsarbetet lär de ordna det på eget håll. Du och din drönare är inte Batman.

VÄRNA OM DRÖNARNAS FRAMTID OCH RYKTE
Drönarna är ett fantastiskt stycke teknik. De kan användas till mycket gott. Du kan ta fina naturbilder och filmsekvenser från vinklar som inte var möjliga tidigare. Skogs och jordbruk kan ha nytta av tekniken. Det går att inspektera tak och vindkraftverk och kraftledningar. Drönare kan rädda liv – de kan flyga ut en livboj, eller en hjärtstartare till folk i nöd. Det går att ordna tävlingar i både racing och akrobatik. Man testar också att kunna leverera varor med hjälp av drönare. Men som med allt som är nytt så finns det också de som är skeptiska och rädda. Många var oroliga för VHS-kasetten på 80-talet, att videobandspelaren skulle sprida videovåld som skulle förstöra en hel generation. En gång i tiden trodde man jorden var platt och man avrättade folk som trodde jorden var rund. Har du skaffat en drönare, föregå då med gott exempel och flyg så säkert du bara kan. Värna om drönarens goda rykte och förstör inte det. Hjälp andra som gör fel, dela med dig av din kunskap och framförallt ha respekt för din drönare. Det är du som flyger som har ansvaret i dina händer, och i din kontroll.

Du är alltid välkommen att höra av dig om du har några synpunkter eller frågor. Vi på DroneSweden försöker vara så behjälpliga vi bara kan.

KJELL ERIKSSON