För drönare i Sverige
Nyheter 0

Så här ser nya ansökan ut för drönare

Länsstyrelsen har nu skapat en särskild blankett för att du ska kunna söka tillstånd om du ska fotografera med din drönare på allmän plats. Byråkratin kring att få flyga drönare ökar alltså rejält. Vid sidan om att du vid kommersiell flygning behöver ansöka om tillstånd hos transportstyrelsen, vilket kostar pengar, vill nu alltså också länsstyrelsen ha 3700 kronor för att de ska titta på de 6 sidor du måste fylla i. Det finns ingen garanti att du får tillstånd och du får alltså inte tillbaka pengarna vid ett nej.

När man undersöker blanketten får du uppfattningen att du kan söka ett generellt tillstånd, vilket också nu datainspektionen hävdar att du ska kunna, men värt att notera är att det står att om tillståndet berör flera kommuner måste länsstyrelsen vänta på remiss från dem. Det är förstås fantastiskt om Sveriges alla 290 kommuner har tid att ägna åt detta, men en naturlig fråga är förstås hur lång tid detta kommer att ta i praktiken. 6 sidor gånger 290 kommuner blir 1740 sidor på skrivaren för Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen menar också att du bör ha programvara som avidentifierar eventuella människor som kan komma i bild, samt att du måste upplysa allmänheten före flygning. Här finns en ytterligare avgift på 1350 kronor om du vill ha ett undantag från upplysningen, varvid ansökningsavgiften därför blir ännu dyrare, och du riskerar förlora ännu mera pengar vid ansökan. Oklart är också vad de räknar som godkänd upplysning – hockeytuta som larmar? Eller skrika i megafon: ”DRÖÖÖNARE!!??”

Det finns också inskrivet i ansökan huruvida bilderna kommer lagras eller inte. Det här är förstås också mycket konstigt. Säg att du är mäklare och vill ta en bild på ett hus, där en allmän väg riskerar komma med i bilden och att du därför ansöker om tillstånd. Om huset inte säljs på 2 månader, och du önskar ha husannonsen kvar på hemnet, måste du då ta en ny bild av huset och därmed ansöka om nytt tillstånd för 3700 kronor? Den här frågeställningen blir också konstig om du jobbar med film och TV-produktion, Pippi Långstrump-filmerna finns ju kvar än idag och det hade väl varit konstigt om de då hade varit tvungna att radera vissa scener i filmen bara för att länsstyrelsen och datainspektionen fruktade att någon som inte har en roll i filmen skulle råka synas av misstag. (vilket garanterat regissören ändå hade klippt bort).

Nu väntar vi spänt på att få höra hur det gått för dem som valt att betala 3700 kronor + 1350 kronor till Länsstyrelsen. Har du ansökt, berätta gärna hur det går i ett mail till oss.
Läs också igenom blanketten och hör gärna av dig till Dronesweden med dina tankar och funderingar kring byråkratin. Vi kommer givetvis att skriva fler artiklar om detta.

Här är blanketten: Länstyrelsen.se

Andra artiklar